Celem badania było uzyskanie odpowiedzi na temat:
- – realizacji doradztwa zawodowego w ZS nr 1;
- – rozwijania ścieżki edukacyjno-zawodowej;
- – przyszłej pracy zawodowej;
W badaniu zapytano uczniów o plany dotyczący rozwoju ścieżki edukacyjno- zawodowej oraz osobistego rozwoju.
W badaniu wzięło udział 88,4 % uczniów technikum oraz 11.6 % uczniów Szkoły Branżowej 1 Stopnia. Uczniowie świadomi są jakich kompetencji miękkich oczekują od nich pracodawcy. Uczniowie uważają, że kreatywność (88,4%), współpraca w zespole (81,4%), komunikatywność (69,8%) to najbardziej oczekiwane kompetencje, które przydają się w przyszłej pracy. Uczniowie podkreślają, że kwalifikacje zawodowe (76,7%), odpowiednie wykształcenie (72,3%), doświadczenie zawodowe (79,1%) oraz znajomość języków obcych (69,8%) są bardzo oczekiwane przez pracodawców. Większość ankietowanych zamierza szukać pracy innej niż wybrany kierunek kształcenia (55,8%), w której mogą wykorzystać kompetencje kluczowe nabyte w trakcie edukacji. Po ukończeniu szkoły zdecydowana większość ankietowanych zamierza iść do pracy (62,8%), ale również rozwijać swoje kompetencje i umiejętności na kursach i szkoleniach (39,5%). 60,5% absolwentów zamierza kontynuować naukę na studiach wyższych, w tym 39,5% ma zamiar studiować dziennie.
Od przyszłego pracodawcy ankietowani oczekują:
- – odpowiedniego wynagrodzenia 96,3%
- – możliwości rozwoju i uczenia się 76,7 %
- – możliwości zdobycia doświadczenia zawodowego 67,4%
- – elastycznego czasu pracy 53,5%
- – niematerialnych dodatków do wynagrodzenia 23,3%
- – pracy hybrydowej 16,3%
- – nienormowanego czasu pracy 7%
Ankietowani podkreślają, że w przyszłej pracy chętnie nauczą się nowych rzeczy oraz rozwiną swoje kompetencje komputerowe i językowe. Od pracodawcy oczekują pracy w przyjaznym zespole oraz możliwości rozwoju zawodowego i osobistego.