W dniu 12 marca 2025 r. uczniowie klasy drugiej technikum ekonomicznego ZS1 poprowadzili warsztaty “Cyberbezpieczeństwo w obliczu zagrożeń”. Tym sposobem zrealizowali kolejne zadanie obowiązkowe w ramach konkursu „Złote Szkoły NBP”. W warsztatach uczestniczyli uczniowie klas drugich i trzecich technikum ekonomicznego i budownictwa. Warsztaty rozpoczęły się od prezentacji na temat cyberbezpieczeństwa w finansach, w której omówiono kluczowe zagadnienia, takie jak FinTech, systemy płatnicze, metody zabezpieczeń oraz zagrożenia związane z płatnościami elektronicznymi. Uczestnicy dowiedzieli się o metodach ochrony danych finansowych, bezpiecznych płatnościach oraz przyszłości rynku płatniczego, w tym innowacjach takich jak płatności biometryczne.
Druga część spotkania obejmowała warsztaty. Uczniów podzielono na grupy i zaproszono do udziału w warsztatach prowadzonych przez uczniów tworzących Grupę Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej. Działania odbywały się na kilku stanowiskach. Na pierwszym stanowisku omawiano metody zabezpieczania płatności mobilnych oraz różne formy płatności, a uczestnicy wypełniali ankietę „Czy Twoje finanse są bezpieczne?”. W ten sposób mogli sprawdzić, czy stosują dobre praktyki cyberbezpieczeństwa, takie jak unikalne hasła, 2FA, regularna kontrola transakcji czy unikanie podejrzanych linków. Na drugim stanowisku poruszono tematykę budowy kart płatniczych i pieniądza elektronicznego – uczestnicy analizowali przykładową kartę płatniczą i nazywali znajdujące się na niej elementy, co pomogło im lepiej zrozumieć mechanizmy jej działania i zabezpieczenia. Prowadzący na trzecim stanowisku skoncentrowali się na cyberbezpieczeństwie finansów, a zaproszeni uczniowie brali udział w quizie Kahoot, testującym ich wiedzę na temat ochrony przed oszustwami i zagrożeniami online. Na czwartym stanowisku omawiano funkcjonowanie banków, bankomatów oraz systemów przelewów takich jak BLIK i Elixir. Uczestnicy rozwiązywali quiz ABCD, odpowiadając na pytania związane z działaniem tych systemów. Warsztaty podsumowano omówieniem wyników ankiety, w której uczniowie mogli samodzielnie ocenić poziom zabezpieczeń swoich finansów. Dyskutowano również na temat najlepszych praktyk w zakresie cyberbezpieczeństwa i sposobów zwiększenia ochrony przed oszustwami finansowymi.