Innowacje pedagogiczne

 „Wykorzystanie nowoczesnych technik w trakcie sporządzania i dekorowania potraw oraz kalkulacji przyjęć okolicznościowych”

 Informacje o szkole:

  1. Nazwa szkoły: ZS nr 1 im. Powstańców Śląskich w Kędzierzynie-Koźlu
  2. Adres: ul. Skarbowa 2, 47-200 Kędzierzyn-Koźle
  3. Telefon: 77 4825950
  4. e-mail: zs1@zs1.edu.pl
  5. Imię i nazwisko dyrektora: mgr Ewelina Kowaś
  6. W przypadku Zespołu Szkół podać typ szkoły, w której będzie wprowadzana innowacja: Technikum nr 1

Informacje dotyczące autora lub autorów innowacji:

  1. mgr inż. Marcin Zaczek

Informacje dotyczące nauczycieli wdrażających innowację:

  • mgr inż. Marcin Zaczek- nauczyciel mianowany
  • mgr Piotr Piechaczek- nauczyciel dyplomowany
  • mgr inż. Joanna Czulak- nauczyciel dyplomowany
  • mgr Joanna Walichowska- nauczyciel dyplomowany
  • mgr inż. Danuta Treffon- nauczyciel dyplomowany

Kwalifikacje zawodowe: nauczyciele przedmiotów zawodowych gastronomicznych

Zajmowane stanowisko w szkole: nauczyciel

Czy autor posiada doświadczenie w zakresie prowadzenia działalności innowacyjnej: tak

Informacje dotyczące opracowania innowacyjnego:

Rodzaj innowacji (podkreślić):

  • programowa,
  • organizacyjna,

Zakres innowacji

kto zostanie nią objęty (szkoła, klasa, grupa uczniów):

  • – Technikum nr 1
  • – klasa od 1 do 5
  • – uczniowie kierunku technikum żywienia i usług gastronomicznych

zajęcia edukacyjne, które obejmuje innowacja:

  • – pracownia technologii gastronomicznej;
  • – pracownia usług i obsługi konsumenta;
  • – carving
  • – planowanie żywienia człowieka i produkcji gastronomicznej

czas trwania innowacji:

– 3 lata

przyczyny wdrożenia innowacji (proszę krótko przedstawić wyniki diagnozy poprzedzającej wprowadzenie innowacji):

Stale rozwijająca się branża gastronomiczna wymaga uaktualnienia wiedzy i umiejętności w nauczanych treściach, zmiany szczególnie dotyczą sposobów sporządzania potraw, dekoracji, metod przechowywania i rozliczania usług gastronomicznych. Podążając za oczekiwaniami rynku pracy pragniemy oby absolwenci technikum żywienia i usług gastronomicznych posiadali niezbędną wiedzę i umiejętności, które wykorzystają w pracy zawodowej.

na czym polega nowatorstwo opracowania:

Wdrażanie do podstawy programowej następujących elementów:

  • – wykonanie potraw z zastosowaniem techniki sous vide, kuchni molekularnej: sferyfikacji, piankowania, żelowania, zamrażania;
  • – dekorowanie potraw i deserów stosując m.in.: zasady carvingu, zmiany struktur, mirror glaze;
  • – finger food;
  • -monodeserów;
  • – foodparingu;
  • – nowoczesnej kalkulacji m. in. Food cost.

przewidywane efekty (korzyści wdrożenia innowacji):

  • – podniesienie jakości kształcenia zawodowego;
  • – rozwijanie kreatywności i innowacyjności wśród uczniów;
  • – zwiększenie zainteresowania nauczanym zawodem;
  • – zwiększenie umiejętności logicznego myślenia;
  • – większe przygotowanie do egzaminu zawodowego;
  • – otwarcie ucznia na nowości i zmiany;
  • – zachęcenie absolwentów do pracy w wyuczonym zawodzie.

Finansowanie innowacji:

innowacja nie wymaga dodatkowego finansowania

„Odkrywamy skarby architektury”

Typ innowacji: organizacyjna, metodyczna

Prowadzący:

  • Zbigniew Romik
  • Jolanta Patyk – Wandzel
  • Ramona Kowalska
  • Melania Wahl-Gerlich
  • Ryszard Cież

Czas trwania: 06.09.2021 – 20.06.2026

Uczniowie objęci innowacją: uczniowie klas w zawodzie – technik budownictwa

Przyczyny wdrożenia innowacji:

Przedmiotowe wycieczki są świetnym dopełnieniem teorii nauczanej w szkole na przedmiotach budowlanych, nierozłącznych z architekturą. Ze względu na kierunek o nazwie „technik budownictwa z elementami architektury”, oraz prezentowane na zajęciach treści, postanowiliśmy rozszerzyć przedmiot o żywe doświadczanie tejże, o obcowanie wśród architektury, wśród historii regionu i nie tylko. Wycieczki wzbogacą naszych uczniów o niepowtarzalne wrażenia, dzięki którym łatwiej będzie im zapamiętać nie tylko samą architekturę, również historię, ale też lata spędzone w szkole wśród rówieśników i nauczycieli naszej szkoły. Prowadzenie nauczania w terenie – na wycieczkach, wśród zabytków kultury, architektury i dziedzictwa narodowego podniesie świadomość dotyczącą wartości kraju w jakim żyją i obiektów budownictwa, które ich otaczają.

W czasach kiedy tak wiele czasu spędzamy w domu, poprzez rzeczywistość, w której przyszło nam żyć, niezwykle potrzebna jest integracja społeczna, nowe metody nauczania – doświadczanie wszystkimi zmysłami otaczającego nas świata, wzbogacanie młodych ludzi o umiejętności społeczne i poznawcze poprzez wyjazdy edukacyjne.

Wprowadzenie nauczania wyjazdowego, zmiany otoczenia, wykładów w innym niż szkolne środowisko, otoczeniu pięknej polskiej architektury jest formą nowoczesnego nauczania, które pozwoli uczniom nabywać wiedzę podczas produktywnie spędzonego czasu. Ubogaceniem wyjazdów będzie współpraca z lokalnymi przewodnikami, poznawanie regionalnej i polskiej historii budownictwa i architektury.

Na czym polega nowatorstwo opracowania:

Uczniowie w sposób twórczy i ciekawy będą spędzać czas poszerzając swoją wiedzę, kształtując wiele umiejętności społecznych. Wycieczki związane z nauką zapewnią im wieloaspektowy rozwój. Świadomość uczniów, którzy na co dzień nie mają możliwości zwiedzania, wzrośnie, przyrost wiedzy i możliwości zapamiętywania faktów połączone z emocjami powinny zaowocować wzrostem doświadczenia, przez które młodzież może stawać się lepszymi ludźmi, ale też lepszymi pracownikami w przyszłości. Wycieczki edukacyjne będą realizowane w duchu programów ministerialnych dążących do jak najszerszego propagowania polskich zabytków i perełek architektury.

Przewidywane efekty (korzyści wdrożenia innowacji):

  • Wybrana grupa uczniów zostanie przygotowana merytorycznie do wycieczek przed jej rozpoczęciem. Podczas wycieczki wzbogacać będziemy wiedzę uczniów różnymi drogami, m.in. przez wykłady, dyskusje i warsztaty przygotowane specjalnie pod dany wyjazd z uwzględnieniem historii, sztuki, budownictwa i ciekawostek nt. odwiedzanych obiektów i miejsc. Pozyskane na zajęciach umiejętności będą mogli w praktyce wykorzystać na wyjazdach, odpowiadając na pytania związane z elementami architektury, obiektami i układami urbanistycznymi, w których się znajdą.
  • Uczniowie zintegrują się i zacieśnią więzy społeczne, nauczą się nowych zachowań i postaw warunkujących odpowiedzialne i poprawne funkcjonowanie we współczesnym świecie.
  • Odkryją swój region i dalszą okolicę. Poznają piękną krajową architekturę oraz historię.
  • Wycieczki związane będą z aktywnością fizyczną, ruchem i zdrowym stylem życia. Podniesie się sprawność fizyczna uczestników.
  • Poznają zasady bezpiecznego zachowanie się w odmiennych niż w szkole sytuacjach.
  • Wycieczki wzbogacą dotychczasowy program nauczania na kierunku technik budownictwa z elementami architektury
  • Innowacja zapoczątkuje niekończący się cykl dobrych praktyk w nauczaniu młodzieży, wymiaru nauczania poprzez doświadczanie oraz zaowocuje partnerstwem z wieloma ciekawymi instytucjami.

„Odkrywamy poezję we współczesnych tekstach rock i pop”

Typ innowacji: metodyczna

Prowadzący:

  • Aneta Nawizowska
  • Iwona Koszmider
  • Agnieszka Koszmider

Czas trwania: 01.09.2018 – 30.06.2023

Uczniowie objęci innowacją: uczniowie ZS nr 1

„Opolskie szkolnictwo zawodowe dla rynku pracy”

Prowadzący:

  • Ewelina Kowaś
  • Urszula Pająk-Czopowska
  • Halina Niedzielska-Gmyrek

Czas trwania: 01.09.2018 – 31.07.2022

Uczniowie objęci innowacją: klasy 2 i 3 technikum.