Innowacje pedagogiczne
- Wykorzystanie nowoczesnych technik....
- Odkrywamy skarby architektury
- Odkrywamy poezję...
- Opolskie szkolnictwo...
„Wykorzystanie nowoczesnych technik w trakcie sporządzania i dekorowania potraw oraz kalkulacji przyjęć okolicznościowych”
Informacje o szkole:
- Nazwa szkoły: ZS nr 1 im. Powstańców Śląskich w Kędzierzynie-Koźlu
- Adres: ul. Skarbowa 2, 47-200 Kędzierzyn-Koźle
- Telefon: 77 4825950
- e-mail: zs1@zs1.edu.pl
- Imię i nazwisko dyrektora: mgr Ewelina Kowaś
- W przypadku Zespołu Szkół podać typ szkoły, w której będzie wprowadzana innowacja: Technikum nr 1
Informacje dotyczące autora lub autorów innowacji:
- mgr inż. Marcin Zaczek
Informacje dotyczące nauczycieli wdrażających innowację:
- mgr inż. Marcin Zaczek- nauczyciel mianowany
- mgr Piotr Piechaczek- nauczyciel dyplomowany
- mgr inż. Joanna Czulak- nauczyciel dyplomowany
- mgr Joanna Walichowska- nauczyciel dyplomowany
- mgr inż. Danuta Treffon- nauczyciel dyplomowany
Kwalifikacje zawodowe: nauczyciele przedmiotów zawodowych gastronomicznych
Zajmowane stanowisko w szkole: nauczyciel
Czy autor posiada doświadczenie w zakresie prowadzenia działalności innowacyjnej: tak
Informacje dotyczące opracowania innowacyjnego:
Rodzaj innowacji (podkreślić):
- programowa,
- organizacyjna,
Zakres innowacji
kto zostanie nią objęty (szkoła, klasa, grupa uczniów):
- – Technikum nr 1
- – klasa od 1 do 5
- – uczniowie kierunku technikum żywienia i usług gastronomicznych
zajęcia edukacyjne, które obejmuje innowacja:
- – pracownia technologii gastronomicznej;
- – pracownia usług i obsługi konsumenta;
- – carving
- – planowanie żywienia człowieka i produkcji gastronomicznej
czas trwania innowacji:
– 3 lata
przyczyny wdrożenia innowacji (proszę krótko przedstawić wyniki diagnozy poprzedzającej wprowadzenie innowacji):
Stale rozwijająca się branża gastronomiczna wymaga uaktualnienia wiedzy i umiejętności w nauczanych treściach, zmiany szczególnie dotyczą sposobów sporządzania potraw, dekoracji, metod przechowywania i rozliczania usług gastronomicznych. Podążając za oczekiwaniami rynku pracy pragniemy oby absolwenci technikum żywienia i usług gastronomicznych posiadali niezbędną wiedzę i umiejętności, które wykorzystają w pracy zawodowej.
na czym polega nowatorstwo opracowania:
Wdrażanie do podstawy programowej następujących elementów:
- – wykonanie potraw z zastosowaniem techniki sous vide, kuchni molekularnej: sferyfikacji, piankowania, żelowania, zamrażania;
- – dekorowanie potraw i deserów stosując m.in.: zasady carvingu, zmiany struktur, mirror glaze;
- – finger food;
- -monodeserów;
- – foodparingu;
- – nowoczesnej kalkulacji m. in. Food cost.
przewidywane efekty (korzyści wdrożenia innowacji):
- – podniesienie jakości kształcenia zawodowego;
- – rozwijanie kreatywności i innowacyjności wśród uczniów;
- – zwiększenie zainteresowania nauczanym zawodem;
- – zwiększenie umiejętności logicznego myślenia;
- – większe przygotowanie do egzaminu zawodowego;
- – otwarcie ucznia na nowości i zmiany;
- – zachęcenie absolwentów do pracy w wyuczonym zawodzie.
Finansowanie innowacji:
innowacja nie wymaga dodatkowego finansowania
„Odkrywamy skarby architektury”
Typ innowacji: organizacyjna, metodyczna
Prowadzący:
- Zbigniew Romik
- Jolanta Patyk – Wandzel
- Ramona Kowalska
- Melania Wahl-Gerlich
- Ryszard Cież
Czas trwania: 06.09.2021 – 20.06.2026
Uczniowie objęci innowacją: uczniowie klas w zawodzie – technik budownictwa
Przyczyny wdrożenia innowacji:
Przedmiotowe wycieczki są świetnym dopełnieniem teorii nauczanej w szkole na przedmiotach budowlanych, nierozłącznych z architekturą. Ze względu na kierunek o nazwie „technik budownictwa z elementami architektury”, oraz prezentowane na zajęciach treści, postanowiliśmy rozszerzyć przedmiot o żywe doświadczanie tejże, o obcowanie wśród architektury, wśród historii regionu i nie tylko. Wycieczki wzbogacą naszych uczniów o niepowtarzalne wrażenia, dzięki którym łatwiej będzie im zapamiętać nie tylko samą architekturę, również historię, ale też lata spędzone w szkole wśród rówieśników i nauczycieli naszej szkoły. Prowadzenie nauczania w terenie – na wycieczkach, wśród zabytków kultury, architektury i dziedzictwa narodowego podniesie świadomość dotyczącą wartości kraju w jakim żyją i obiektów budownictwa, które ich otaczają.
W czasach kiedy tak wiele czasu spędzamy w domu, poprzez rzeczywistość, w której przyszło nam żyć, niezwykle potrzebna jest integracja społeczna, nowe metody nauczania – doświadczanie wszystkimi zmysłami otaczającego nas świata, wzbogacanie młodych ludzi o umiejętności społeczne i poznawcze poprzez wyjazdy edukacyjne.
Wprowadzenie nauczania wyjazdowego, zmiany otoczenia, wykładów w innym niż szkolne środowisko, otoczeniu pięknej polskiej architektury jest formą nowoczesnego nauczania, które pozwoli uczniom nabywać wiedzę podczas produktywnie spędzonego czasu. Ubogaceniem wyjazdów będzie współpraca z lokalnymi przewodnikami, poznawanie regionalnej i polskiej historii budownictwa i architektury.
Na czym polega nowatorstwo opracowania:
Uczniowie w sposób twórczy i ciekawy będą spędzać czas poszerzając swoją wiedzę, kształtując wiele umiejętności społecznych. Wycieczki związane z nauką zapewnią im wieloaspektowy rozwój. Świadomość uczniów, którzy na co dzień nie mają możliwości zwiedzania, wzrośnie, przyrost wiedzy i możliwości zapamiętywania faktów połączone z emocjami powinny zaowocować wzrostem doświadczenia, przez które młodzież może stawać się lepszymi ludźmi, ale też lepszymi pracownikami w przyszłości. Wycieczki edukacyjne będą realizowane w duchu programów ministerialnych dążących do jak najszerszego propagowania polskich zabytków i perełek architektury.
Przewidywane efekty (korzyści wdrożenia innowacji):
- Wybrana grupa uczniów zostanie przygotowana merytorycznie do wycieczek przed jej rozpoczęciem. Podczas wycieczki wzbogacać będziemy wiedzę uczniów różnymi drogami, m.in. przez wykłady, dyskusje i warsztaty przygotowane specjalnie pod dany wyjazd z uwzględnieniem historii, sztuki, budownictwa i ciekawostek nt. odwiedzanych obiektów i miejsc. Pozyskane na zajęciach umiejętności będą mogli w praktyce wykorzystać na wyjazdach, odpowiadając na pytania związane z elementami architektury, obiektami i układami urbanistycznymi, w których się znajdą.
- Uczniowie zintegrują się i zacieśnią więzy społeczne, nauczą się nowych zachowań i postaw warunkujących odpowiedzialne i poprawne funkcjonowanie we współczesnym świecie.
- Odkryją swój region i dalszą okolicę. Poznają piękną krajową architekturę oraz historię.
- Wycieczki związane będą z aktywnością fizyczną, ruchem i zdrowym stylem życia. Podniesie się sprawność fizyczna uczestników.
- Poznają zasady bezpiecznego zachowanie się w odmiennych niż w szkole sytuacjach.
- Wycieczki wzbogacą dotychczasowy program nauczania na kierunku technik budownictwa z elementami architektury
- Innowacja zapoczątkuje niekończący się cykl dobrych praktyk w nauczaniu młodzieży, wymiaru nauczania poprzez doświadczanie oraz zaowocuje partnerstwem z wieloma ciekawymi instytucjami.
„Odkrywamy poezję we współczesnych tekstach rock i pop”
Typ innowacji: metodyczna
Prowadzący:
- Aneta Nawizowska
- Iwona Koszmider
- Agnieszka Koszmider
Czas trwania: 01.09.2018 – 30.06.2023
Uczniowie objęci innowacją: uczniowie ZS nr 1
„Opolskie szkolnictwo zawodowe dla rynku pracy”
Prowadzący:
- Ewelina Kowaś
- Urszula Pająk-Czopowska
- Halina Niedzielska-Gmyrek
Czas trwania: 01.09.2018 – 31.07.2022
Uczniowie objęci innowacją: klasy 2 i 3 technikum.